Praktický význam polyvagální teorie v osobním i profesním životě výstižně
V jakých oborech lidské činnosti
a v jakých životních situacích je polyvagální teorie užitečná?
Jednoduše – polyvagální přístupy zkvalitní vaši profesní praxi a přinesou vám do osobního života více energie a radosti.
Polyvagální přístupy jsou funkční pro:
- terapeutickou práci s traumatem a závislostmi
- k urychlení úzdravy a rekonvalescenci
- práci s dětmi
- pedagogy, speciální pedagogy a průvodce
- porodníky, porodní asistentky a duly
- pečující osoby o dlouhodobě nemocné
- poskytovatele paliativné péče
- lékaře a zdravotní sestry
- průvodce osobním rozvojem a kouče
- personalisty
- všechny zde neuvedené profese, kde je kvalita komunikace a lidský přístup prioritou
- vlastní osobní pochopení svých reakcí, zátěží, nemocí atd.
Psychoterapie
V moderní psychoterapii se stále více klade důraz také na přizvání těla k prožívání. Vše se neděje pouze v hlavě, ale také v těle. Tyto přístupy, z těla nahoru – „bottom-up“ jsou nedílnou součástí všech přístupů práce s tělem. Je důležité si uvědomit, že bezpečí není kognitivní proces, ale autonomní zkušenost a prožitek. Celostní terapeutické přístupy zahrnují jak práci s myslí, tak práci s tělem.
Pomáhající a pečující profese
V pomáhajících profesích mají polyvagální přístupy dvojí efekt. V prvé řadě nabízí účinné nástroje pro seberegulaci a péči o sebe. Kdokoliv, kdo pečuje o druhé, potřebuje pečovat i o sebe více, než kdokoliv jiný, aby měl dostatek zdrojů a kapacity rozdat se pro druhé, být tam i pro ně. A v samotném procesu péče, provázení a podpory umožňují polyvagální přístupy vytvořit kvalitní profesní lidský vztah, kontakt a propojení s druhým člověkem, což je prvořadé napříč všemi pečujícími obory, od systémové lékařské a paliativní péče až po individuální péči o rodinu a děti.
Vzdělávání dětí
Polyvagální teorie objasňuje, co je pro „učení se“ novým věcěm z biologického hlediska podpůrné a co naopak omezující. Poruchy učení mají svůj původ v dysregulaci autonomního nervového systému. Jinými slovy – když se cítíme být v bezpečí, jsme otevření novým možnostem, jsme komunikativní a zvídaví. To většina dětí přirozeně je, ale pouze do té doby, než je nefuknční vzdělávací systém umlčí a odpojí od sebe. Z vlastní zkušenosti víme, jak hluboce zakořeněná jsou naše školská traumata.

Interiér kliniky Centra zdraví a prevence – Ambulance psychosomatické medicíny
ve Fakultní nemocnici v Olomouci
Personalistika firem
Společnost, orientovaná na výkon a založena na neustálém ekonomickém růstu, generuje pracovní trh zaměřený především na zisk pro firmy, ne na „pohodu“ pro zaměstnance. Výkon, tabulky, grafy, čísla, výnosy. Je to zahlcující, je toho příliš moc. Někdo je schopen podávat výkony pouze pod tlakem, ale to znamená, že se ocitá v režimu přežití. Jak dlouho to může takto fungovat? Do té doby, než onemocní, vyhoří a vezme si dlouhodobou nemocenskou. Taková je realita. Nový trend aplikovaných polyvagálních přístupů ve firmách umožní vytvářet lidsky příjemné prostředí, nastavit kvalitní komunikaci a nasměrovat tolik cennou energii člověka k výkonu, který má smysl.
Sociální oblast
Také v sociální sféře jsou poskytovatelé sociálních služeb a péče vystaveni velkému tlaku ze strany svých klientů. Denně jsou v kontaktu s lidmi, kteří se nacházejí v obtížné životní situaci. Dlouhodobě nemocní, staří a nepohybliví lidé v ústavech sociální péče, mentálně či fyzicky oemzení lidé, kteří se bez cizí pomoci neobejdou, jsou pro fyzickou a psychickou odolnost pečujícího personálu velkou výzvou. I tady mohou polyvagální přístupy pomáhat zvládnout náročnost práce, ve které jste denně nablízku utrpení druhé lidské bytosti. Samostatnou kapitolou jsou pracoviště OSPOD (Orgán sociálně-právní ochrany dětí), i zde vnímám polyvagální přístupy a informovanost pracovníků jako velmi užitečné a podpůrné.
Osobní rozvoj a vzdělávání dospělých
Polyvagální teorie objasňuje také to, co se s námi děje, když se nám život nedaří a my se neumíme „pohnout z místa“. Pokud uvízneme v obranném režimu boje, útěku či zamrznutí, ocitáme se v boji o přežití a biologickou prioritou není rozvoj a růst, ale udržení energetických kapacit na zajištění existenčních potřeb. To je jasný princip, který věděl už A. Maslow, když definoval Pyramidu potřeb. Nejdříve se potřebujeme cítit v bezpečí, mít zajištěny existenční potřeby, pak je důležité mít kvalitní podpůrné vztahy a až pak máme prostor pro sebeaktualizaci, tedy seberozvoj.